Çoğu kişinin sadece adını bildiği bu oyun aslında M.S. 3. Yüzyıl ve 6.Yüzyıl zamanlarında Hindistan ile perslerin savaş taktiklerinden esinlenilerek yapılmış bir oyundur piyonlar köylü kaleler sınır fillerse savunma delen taşlardır bu oyunun bir diğer çıkma durumuda rivayettir bundan 4000 yıl önce bir kral tahta geçer ve halktan bir savaş taktiği geliştirmesini hem oyun olarak oynanabilecek hemde savaşta çoklu düşünmeyi sağlayacaklar oyun ister bu oyunu yapana yada bulana istediği kadar dolu pirinç çuvalı verecektir bir gün olur iki gün olur kimse hem zeka hem taktiksel beceriyi artırabilecek bir oyun getiremez üçüncüsü gün bir adam gelir kilden yere 64 tane kare çizer ve saraydaki herkesi o karelere yerleştirir saraydaki süvari olan askerden iki tane ağır hayvan(fil) terbiyecilerinden iki tane sarayın kule gözcülerin den iki tane er askerlerden 8 tane derken bir vezir birde bu padişahı Yanyana karelere koyar padişaha döner derki sen padişahım vezirini hep dağ kolun olarak görürsün çünkü o senin elindir ve senin elin kudretlidir vezirin bu karelerden her yöne gidebilir ama sen ağırlığını zekanla pekiştirirsin bir adım atarsın ama taşların seni zordan esaretten kurtarır askerlerin gözden çıkarılabilir peki arka plandaki kule görevlisinin olmadıgı bir saray sınırları gözlemsiz korumasız kalır fil olmasa surları aşamazsın atlıların olmasa keskin hamleler yapamazsın savaşta bu senin oyunun kralım dedikten sonra kral beğenir bunu ve sorar bu Zeki adama kaç çuval pirinç istersin adam yerdeki kareleri gösterir ve der ki karelerin karesinin toplamı kadar pirinç çuvalı isterim padişahım bu durumu basit gören padişah verin der ve o oyuna sarayın içindeki pirinç çuvalları yetmez

İşte satranç geçmişte böyle ilginç hikayelerden ve rivayetlerden doğmuştur.

Satrançta taşların hareket kabiliyetleri
Piyon: oyun başından beri oynanmadıysa başlangıçta iki adım sonrasında birer adım gider ve çaprazındaki taşı aralar yoluna devam eder. En küçük taşın bu olması bu taşın rakibin son karesine gelerek vezir ,kale,fil ve at olabilecegini unutmayalım.

At: bulunduğu kareden iki ileri bir yana giderek L harfi şeklinde hareket eder şah vezir tehditlerini en şahane şekilde gerçekleştirebilecek taşlardandır

Fil: bulunduğu yerden çapraz gider hep savunmaların çapraz açıklarından girerek rakibin savunmasını zayıflatmada kullanılır bu taşın ikili üçlü şişleri meşhurdur çaprazdaki sıralı taşları tehdit edebilir.

Kale: kale oyunda düz ve yatay gider sınır belirleyici bir taştır. Herkesin uyguladığı ama adını bilmediği Merdiven Mat’ ının baş rolüdür.

Vezir: çapraz dik ve yatay gidebilir oyunun en geniş hareket kabiliyetine sahiptir. Bu özelliği sayesinde oyunun yarısı niteliğindedir vezirin geniş hareket yelpazesi savunmasız birçok taşı alabilmemizi sağlar.

Şah: oyunun kazanıp kaybedenini belirler birer kare gider her yöne gidebilir ama savunulmaya ve korunmaya ihtiyaçı vardır tüm taşlar bittiğinde yada diğer taşlar hareket edemeyecek duruma geldiğinde hareket edeceği kareler ve şah tehdit edilerek mat olmak tabirinde oyun biter.